Aselepo ja neuvottelut Syyriaan!

Kymmenennessä Varparannan rauhanakatemiassa keskusteltiin 28.7. 2012 myös Syyrian tilanteesta. Todettiin, että aiheen käsittely valtamediassa on yksipuolista ja pinnallista. Maassa on käynnissä sisällissota, johon muut maat sekaantuvat sekä toimittamalla aseita että kouluttamalla taistelijoita, myös ulkomaalaisia. Saudi-Arabia, Qatar, USA, Israel, Venäjä ym. ajavat Syyrian sisällissodassa strategisia ja taloudellisia etujaan. On pelättävissä, että maa paloitellaan ja tuhotaan; kansa on jo joutunut myllynkivien väliin. Inhimillistä kärsimystä aiheuttaa taistelujen lisäksi myös pakolaisuus ja huollon romahtaminen monilla alueilla.

Sekaantumista Syyrian sisällissotaan perustellaan demokratian edistämisellä. Kuitenkin demokratia, totuus ja laillisuus ovat sodan ensimmäiset uhrit, ja kapinallisia aseistavat mm. itsevaltiaiden hallitsemat Saudi-Arabia ja Qatar. Sisällissodan lisäksi maata uhkaa ääri-islamismi, jota kapinallisten aseistaminen edistää.

Kansainvälinen oikeus kieltää suvereenin valtion hallituksen vaihtamisen ulkopuolisten toimesta. Vaadimme Suomen hallitusta ja EU:ta tukemaan aloitteita neuvottelujen aikaansaamiseksi. Mukaan on saatava kaikki osapuolet ilman ehtoja.

Kaikki asetoimitukset Syyriaan tulee lopettaa välittömästi ja ulkomaalaiset taistelijat poistaa maasta. Muiden maiden sotilaallinen sekaantuminen vain pahentaa tilannetta. Suomen asekauppa Saudi-Arabian kanssa pitää lopettaa, sen sijaan voisimme tarjota välitysapuamme neuvotteluihin.

Interventiohankkeiden sijaan YK:n, EU:n ja muiden toimijoiden tulee aktiivisesti edistää aselepoa, neuvotteluja ja kiireellistä humanitaarista apua syyrialaisille, eritoten pakolaisille.

Kymmenes Varparannan rauhanakatemia 29.7.2012