Sovittelua ja yhteistyötä sotilasliittojen sijasta

Joensuun Rauhanryhmä on vuosien ajan toiminut Nato-jäsenyyttä vastaan. Mahdollisuuksien torilla 14.5. keräsimme kannanottoja siitä, miten Suomen sotilaallista liittoutumattomuutta voitaisiin vahvistaa. Kyselykaavakkeessa oli erilaisia vaihtoehtoja, ja lähes jokainen niistä sai ääniä. Vain yhden kannattajan saivat osallistuminen Afganistanin sotaan, puolustusmenojen kasvattaminen ja EU:n sotilaallisen yhteistyön vahvistaminen.

Suurinta kannatusta saivat rauhankasvatus ja naapurimaiden kanssa tehtävä kulttuuriyhteistyö (37 kaikkiaan 44 osanottajasta). Lähes yhtä tärkeänä pidettiin monenkeskistä koulutus- ja kulttuuriyhteistyötä sekä läpinäkyvää, laaja-alaista kehitysyhteistyötä. Kansalaisten mielestä on siis tärkeää tutustua muiden maiden ihmisiin mm. auttamalla ja tekemällä rauhanomaista yhteistyötä. Näin opitaan ymmärtämään, miten samanlaisia me ihmiset lopultakin olemme - ulkonaisista eroista huolimatta. Sodilta ja sotaliitoilta poistuu siis pohja.

Vahva vaatimus rauhankasvatuksen lisäämisestä kuvastanee huolta sen heikosta nykytilasta oppilaitoksissa ja päivähoidossa.

Suunnilleen yhtä monta kannattajaa (33) sai sovitteluhakuinen ulkopolitiikka. Vastaavasti ainoa täysin ilman ääniä jäänyt vaihtoehto oli «kannattamalla konfliktitilanteissa sotaa». Osanottajien viesti on selvä: Libyan sotaa kannattava ja Afganistanin sodassa «ihmisoikeuksia ja demokratiaa puolustava» politiikka ei toteuta äänestäjien tahtoa. Tilalle toivotaan ulkopolitiikkaa, jossa Suomi toimisi konfliktitilanteissa sovittelijan ja lääkärin eikä puolueellisen apumiehen roolissa.

Noin kaksikymmentä ääntä saivat osallistuminen rauhanturvaamiseen ja puolustusmenojen vähentäminen. Keskustelussa korostui aito rauhanturvaamistoiminta, konfliktin osapuolten solmiman aselevon valvominen. Afganistanissahan on kyse sisällissodan toisen osapuolen tukemisesta. Eritoten hämmästeltiin Hornet-hävittäjien etähyökkäyksiin soveltuvan varustelun suunnitelmia: mihin Suomi sellaisia tarvitsee?

Kansalaiset siis suhtautuvat sodan ja rauhan asioihin vakavasti harkiten. He kannattavat sovittelua ja rauhanomaisia toimintatapoja ja vastustavat Natoa. Samaa sopii odottaa tulevalta hallitukseltakin.

16.5.2011 KE