Suomen hallitus, ulkoministeri Erkki Tuomioja, puolustusministeri Carl Haglund

Joensuussa 1.-3.8.2014 kokoontunut 12. Rauhanakatemia (45 osanottajaa) päätti vedota Suomen hallitukseen seuraavissa kysymyksissä:

1. DU-aseiden kieltäminen: Yhdymme Naiset rauhan puolesta -järjestön vetoomukseen, että Suomen edustajat toimisivat YK:n yleiskokouksessa mm. eliöiden perimää vahingoittavien uraaniaseiden (DU-aseiden) kieltämisen puolesta.

2. Palestiinan tilanne: Vetoamme Suomen hallitukseen, jotta se toimisi aktiivisesti

1. tulitauon aikaansaamiseksi Gazassa
  2. Gazan saarron lopettamiseksi
  3. Suomen ja Israelin välisen asekaupan lopettamiseksi
  4. Israelin julistamiseksi kauppasaartoon YK:n toimesta siihen saakka, kunnes se luopuu apartheid-politiikastaan sekä
  5. palestiinalaisvaltion luomiseksi
Erityisesti vetoamme hätäavun lähettämiseksi Gazan asukkaille välittömästi.

Rauhanakatemian puolesta: Raisa Simola, FT, yliopiston lehtori, Joensuu; Vesa Suominen, FT, yliopiston lehtori, Oulu; Kirsti Era, FM, kääntäjä, Joensuu

Opettajien ammattijärjestö, Koululiikuntaliitto, Rauhankasvatusinstituutti, Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma

Joensuussa 1.-3.8.2014 kokoontunut 12. rauhanakatemia (45 osanottajaa) keskusteli 3.8. rauhankasvatuksesta ja sodasta annettavasta kuvasta kouluopetuksessa.

Talvisodan perinneyhdistys on esittänyt järjestettäväksi koululaisten Talvisota-hiihtoa ensi talveksi. Koululiikuntaliitto on ollut hankkeelle myönteinen ja puhemies Eero Heinäluoma lupautunut sen suojelijaksi.

Voimme pian juhlia 70 vuotta jatkunutta rauhantilaa. Tämänhetkisessä suorastaan pelottavassa kansainvälisessä tilanteessa tarvitaan mieluummin rauhan juhlimista kuin sotien muistelemista. Positiivinen kampanjateema on suomalaisten suururakka sotien jälkeisessä jälleenrakennuksessa ja hyvinvointivaltion luomisessa. Sellaiseen voisi kutsua evakkoina, rintamamiestiloilla, ammattiyhdistyksissä ponnistelleita ikäihmisiä ja tehdä kunniaa rauhanomaiselle rakennustyölle ja sen luomalle hyvinvointivaltiolle.

Ehdotamme, että talvisotahiihdon sijaan järjestettäisiin jälleenrakennushiihto tai monipuolisempikin liikunta- ja muun kulttuurin tapahtumakokonaisuus. Se rohkaisisi nuoria rakentavaan yhteistoimintaan ja suuntaisi katseet eteenpäin, myönteisiin tavoitteisiin ja rauhaan.

3.8.2014 Rauhanakatemian puolesta Raisa Simola, Vesa Suominen, Kirsti Era (+tittelit)