PALESTIINALAISSIVIILIEN INHIMILLINEN KATASTROFI ESTETTÄVÄ

Joensuun Rauhanryhmä vaatii Suomen hallitusta tekemään voitavansa, jotta Gazaan saadaan tulitauko, EU ja USA tunnustavat palestiinalaisten demokraattisissa vaaleissa valitseman hallituksen ja painostavat Israelin rauhanneuvotteluihin palestiinalaisten valitsemien edustajien kanssa. Ellei se suostu, on valtioterroria harjoittava Israelin hallitus eristettävä Hamasin tavoin.

Gazan alueen eristäminen on lopetettava, samoin Israelin miehityspolitiikka palestiinalaisalueilla. On nähty, ettei Lähi-idän ongelmiin ole sotilaallista ratkaisua. Aselepoon asti kehotamme niin kansalaisia kuin kuntia ja valtiota boikotoimaan israelilaisia tuotteita ja Israelin-matkoja.

18 kk jatkunut Gazan alueen saarto on merkinnyt palestiinalaisille puutetta lääkkeistä ja ruoka- ym. tarvikkeista, työttömyyttä, jatkuvia tarkastuksia tiesuluilla. Israel on tehnyt Gazasta keskitysleirin kaltaisen gheton, jossa terrorismin on helppo rekrytoida kannattajia. Noin 66 v Varsovan juutalaisgheton lopullisen tuhoamisen jälkeen Israelin hallitus 27.12.08 laajensi saartonsa ilmisodaksi.

Tiheään asuttua Gazaa on toista viikkoa pommitettu taukoamatta. Asukkaat kärsivät hätää, unen, ruoan ja veden puutetta. Valtaenemmistö kuolonuhreista on palestiinalaissiviilejä, eivätkä haavoittuneet saarron takia saa riittävää apua. Erityisesti Gazan lapset ovat vaarassa Israelin sotatoimien vuoksi. Palestiinalaisia on menehtynyt useita satoja, heistä viidennes lapsia. Israelinkin menetykset raketti-iskuissa ja sotatoimissa lienevät n. 20 henkeä.

Israelin hallitus valmistautuu lähikuukausina pidettäviin parlamenttivaaleihin. Se kohdistaa jälleen kerran äänestäjien huomion sotimiseen välttääkseen oman sisä- ja ulkopolitiikkansa ongelmien käsittelyä. Israelin sotapolitiikka on veristä peliä, ja sotatoimien ainoita voittajia ovat aseteollisuus ja ääriainekset.

Sota ruokkii vastakkainasettelua muslimi- ja muiden valtioiden välillä, nostattaa antisemitismiä ympäri maailman ja voimistaa ääri-islamistien asemia muslimimaissa. Siviiliväestön katastrofaalisen tilanteen vuoksi sotatoimet on välittömästi lopetettava.

6.1.2009 Joensuun Rauhanryhmä
Jouko Jokisalo, Kirsti Era, Pentti Stranius, Edo Pennings, Martti Vaskonen