Demokratiaa, avoimuutta ja tasa-arvoa vihan sijaan

Yhdeksännessä Varparannan rauhanakatemiassa keskusteltiin Oslon veriteoista. Ne eivät syntyneet tyhjästä.

Terrorisminvastainen sota, joka oli USA:n ja sen liittolaisten vastaus 11.9.2001 tapahtuneeseen terrori-iskuun, merkitsi kansainvälisen politiikan militarisoitumista ja nosti siihen puheen taistelusta ”islamilaista fasismia” vastaan.

Maailmanlaajuisesti ja paikallisesti kasvava sosiaalinen ja taloudellinen eriarvoisuus, talouskriisi, joukkotyöttömyys ja sosiaalivaltion alasajo synnyttävät aiheellista tyytymättömyyttä. Tämä luo otollisen kasvupohjan rasismille, nationalismille ja äärioikeistolle. Viholliseksi ja kriisikehityksen syntipukiksi on nostettu maahanmuuttajat, varsinkin muslimit, ja kaikille yhtäläisten ihmisoikeuksien puolustajat.

Islamin vastainen vihapuhe on Euroopassa ja Suomessakin nyt salonkikelpoista. Oikeistopopulististen puolueiden tiedotuksessa ja ns. maahanmuuttajakriittisillä keskustelufoorumeilla levitetään ajatusta islamista Euroopan ja koko ihmiskunnan vihollisena, joka tuhoaa länsimaisen elämäntavan ja demokratian. Vihapuheessa käytetään sodankäynnin ilmaisuja muistamatta, että sana on teko.

Vihapuheen ja väkivallan torjumiseksi tarvitaan enemmän demokratiaa, enemmän avoimuutta ja enemmän yhteiskunnallista tasa-arvoa. Kouluihin tarvitaan rauhankasvatusta. Vihapuhetta ja veritekoja ei voida torjua vain kiristämällä aselakia, lisäämällä netin valvontaa tai valvomalla lannoitteiden myyntiä. On puututtava niihin yhteiskunnallisiin syihin, jotka ruokkivat aggressiivisuutta ja väkivaltaa.

Oslon surmatyöt olivat hyökkäys koko demokraattista yhteiskuntaa vastaan. Ilmaisemme myötätuntomme norjalaisille, Norjan työväenpuolueelle ja etenkin uhrien omaisille. Kannatamme laajan, puolueettoman selvityksen tekemistä tapahtumista.

Kaikkien poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden on tuomittava rasistinen ja islamfobiaan perustuva vihapuhe. Se on edellytys asialliselle ja välttämättömälle keskustelulle maahanmuutosta ja monikulttuurisen yhteiskunnan tulevaisuuden haasteista.

31.7.2011, Rauhanakatemian puolesta: kirjailija Marja-Leena Mikkola, yliopistonlehtori Raisa Simola, insinööri Juha Kovanen