Valtioneuvostolle :
Suomalaiset pois Afganistanin sodasta

Yhdysvallat on laajentamassa Afganistanin sotaa lähettämällä maahan 30 000 sotilasta lisää. Suomen Valtioneuvosto käsittelee 22.1. suomalaissotilaiden merkittävää lisäämistä Afganistanissa, mahdollisesti 200 sotilaaseen (nyt 120). Näin Suomi on ajautumassa mukaan syvemmälle maan sotatilanteeseen. Samalla näyttää, että Suomen osuutta kasvatetaan USA:n miellyttämiseksi.

Perusteluna USA ja Suomikin käyttävät talebanien vastustamista, joskin myöntävät samalla, että on mahdotonta erottaa talebaneja maan muusta väestöstä. Viittaukset demokratian pystyttämiseen ja eritoten naisten/tyttöjen aseman parantamiseen ovat viime syksyn vaalifarssin ja jatkuvan sotatilan oloissa pelkkää propagandaa. Afganistanin kansan köyhyys ja demokratia- ja ihmisoikeusongelmat ovat sotimalla vain pahentuneet.

Suomalaisjoukkoja lisättäisiin sotilas- ja siviilikriisinhallintaan ja kehitysapuun. Saksa ei enää erottele näitä tehtäviä, sillä se olisi turhaa: afganistanilaisten näkökulmasta kyseessä ovat USA:n johtaman Nato-liittoutuman sotilaat, jotka miehittävät maata ja taistelevat afganistanilaisia vastaan.

Osallistuminen Naton johtamaan sotilasoperaatioon osoittaa jatkuvaa suuntautumista täysjäsenyyteen. Kataisen-Vanhasen hallitus on viemässä Suomea Natoon vaivihkaa, vastoin kansan enemmistön mielipidettä. Samaa kuvastaa maaliskuussa Suomessa järjestettävä Naton korkean tason seminaari. Sotilasliitto Naton laajeneminen ja vahvistuminen on kuitenkin tuhoisaa niin maailmanrauhalle kuin ympäristöllekin.

Vaadimme kaikkien suomalaissotilaiden vetämistä Afganistanista ja säästyneen summan käyttöä Punaisen Ristin ja YK:n Pakolaisjärjestön (UNHCR) kautta annettavaan apuun. Hallituksen tulee EU:ssa ja YK:ssa vaatia Afganistanin sodan lopettamista.

10.1.2010, Kirsti Era, Jouko Jokisalo, Edo Pennings, Raisa Simola, Pentti Stranius; Joensuun Rauhanryhmä